torsdag 14. mai 2009

Nkul 2009 - torsdag 14. mai

Dagen starta med Dr Francesc Pedro - New Millennium Learners, Evidence from empirical research.

Jeg har hørt Pedro på en ITU-samling før og hans forskning er interessant. Forskning viser at bruk av data økter elevprestasjonen, men det er først og fremst elevenes teknologibruk utenfor skolen som slår ut - ikke bruken i skole, men dette har også å gjøre med at bruken av data i skole har vært så liten at den ikke har hatt noen effekt (målingene er fra 2006 OECD).

Han holder fram fire utfordringer:
1. Nye idiom, f eks hvordan elever staver når de skriver sms eller chatter. Sjøl som vi ikke godkjenner dette fra elevene, må vi forholde oss til det
2. IKT gourmeter. Mange elever er vant til veldig gode ressurser, spill, filmer, osv på nett - hvordan kan læreren konkurrere med dette, skal læreren konkurrere med dette. "Det er som å sammenlikne en Hollywood-film med din hjemmevideo fra ferien". Edutainers er et beskrivende ord her.
3. De nye mediene og web 2.0, skal læreren kjenne til dette eller avvise det helt?
4. Sikkerhet, her viste han denne filmen - vi står overfor nye utfordringer nå det gjelder sikkerhet:

Han sier videre at det helt klart er lærerens ansvar å sette seg inn i ikt og teknologi, lærerne må kjenne til den verden som de vil skal undervise vokser opp i. Hvis vi ikke kjenner elevene og deres verden, hvordan kan vi undervise dem, spør han. Samme hva du gjør, vil en del elever være ett skritt foran - men det må ikke hindre oss i å forsøke.

Her kan du se og høre hans innlegg.

Bruk av Web2.0-tjenester i It's Learning

Vi ser på ulike Web2.0-tjenester som kan legges inn i It's learning og hvordan disse kan brukes pedagogisk. Her følger noen stikkord for de ulike Web2.0-tjenester:
- YouTube-video. Settes greit inn med Sett inn-knappen i It's i RichText. For å få videoen til å starte når du vil kan du gå inn på Kode og rett etter "fs=1" skrive "&start=antall sekunder" (f eks 65). Hvis du vil kutte i andre enden også kan du bruke med TubeChop som enkelt hjelper deg med det.
-det er også en rekke andre nettsteder med videos som du kan lime inn filmer fra; VideoJug, TeacherTube, SchoolTube, Odeo (som også har lydfiler)
- du kan enkelt lime inn fra GoogleMaps, Flickr, Meebo Rooms (chattefunksjon), rss-feed via SpringWidget og TagRoll fra Delicious
- de som er nevnt over er de som It's learning har laga enkel oppskrift på hvordan legge inn i It's, men de har også et valg som heter Lim inn Html-kode - og da kan du selvfølgelig lime inn fra alle mulige tjenester på nettet som har embed-funksjon. Du kan også bare legge inn en peker rett til nettsida. Trond S fra It's hadde et ålreit eksempel på det med Wordle, der du da får inn denne sida i It's
- andre eksempler jeg synes var gode var å bruke tidslinjer fra Dipity, Voki (som jeg har blogga om tidligere), et Ning-nettverk for en klasse, f eks (her kan en da ha brukernavn og passord slik at nettverket blir lukka).

SmartBoard i videregående skole

Eksemplene som blir vist er alle der all fokus er på tavla framme i rommet, det blir veldig gammeldags undervisning ut av det - fra lærer til elevene i plenum, men med mer fancye bilder, animasjoner, osv. Når en kommer til de ressursene der elevene skal delta, blir det etter min mening litt feil at alt skal foregå på ei tavle og resten av klassen ser på / deltar i plenum. Her bør jo elevene i større grad bruke sine egne datamaskiner, slik at alle kan delta og prøve seg mye mer enn på tavla der framme . Men fint at en hele tida kan beholde det som blir skrivi på tavla og dette kan gjøres tilgjengelig for elevene i etter kant. Programvaren som følger med, som både lærere og elever kan benytte gratis så lenge skolen har kjøpt inn minimum ei tavle, har også en del bra med seg.

I utgangspunktet er jeg ikke negativ til elektroniske tavler, men jeg sliter fortsatt med å se de helt store fordelene når en skal bedrive moderne pedagogikk. Arbeidsmåtene bør være mer variert enn at fokus i store deler av timene er ved ei slik tavle, og en kommer langt med projektor og en tablet-pc - eller.....?

Kom gjerne med synspunkter her som kan være med på å overbevise meg om at elektroniske tavler er noe å satse på. Uansett kan jeg gjerne tenke meg at vi får kjøpt inn et par slike på vår hovedskolen (filialen på Risesletta har to stk allerede) for å la lærerne arbeide videre og finne gode bruksområder for ei slik tavle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar