fredag 15. mai 2009

Nkul 2009 - oppsummering

Et lite forsøk på å oppsummere årets Nkul fra en som var til stede for første gang.

- programmet var ikke veldig godt, enkelte høydepunkter - men mangla også de store kapasitetene
- et par veldig gode nyheter:
1. NRK Skole (skole/klipptest) blir nå tilgjengelig og bygges kraftig ut.
2. NDLA (gratis digitale læremidler) er fornya og utvida kraftig. Mange nye fag klare til skolestart høsten 2009. Dette blir også en god delingsarena. Spesielt yrkesfagene, som stort sett ikke har blitt overøst med gode digitale midler, har mye å se fram til. Det samme har f eks matematikklærerne som nå virkelig bør bli digitale med NDLA og det meget gode programmet GeoGebra. Sjekk ut NDLAs sider så snart som mulig og finn ut hva du kan benytte deg av til neste skoleår!

- det er flott at Nkul legger ut video fra en del av foredragene, her er de jeg mener kan være verdt en titt:
1. Kunnskapsminister B V Solhjells innledingsforedrag viser en minister med god digital kompetanse og forståelse.
2. New Millenium Learners v/Dr Francesc Pedro, sjøl om en del av forskninga hans begynner å bli gammel.
3. IKT i matematikk v/Anders Sanne (GeoGebra). Har blitt fortalt at det var en god presentasjon som passer best for videregående skole.
4. Kartlegging av fagkompetanse med digitale prøver v/Bjørnar Alseth m fl. Interessant om hvem som profiterer på digitale prøver kontra skriftlige prøver - og hva måler vi med hva? Liten tilføyelse fra meg: Dersom en bruker testverktøyet i It's learning kan en få til en kombinasjon av digitale prøver slik vi kjenner det med multiple choice, mediefiler, osv og åpne spørsmål. Dersom It's learning kunne åpna for at lærerne kunne lagt inn kommentarer i testene på de åpne spørsmålene i tillegg, samt at en kunne hatt oppsummerende kommertarer til hele testen (og mulighet til å endre poengsum hvis en trykker feil....) - så ville det blitt meget bra.
5. Paul Chaffey (Abelia) - avslutningsforedrag. Tanker om den digitale verden vi lever i nå og litt om framtida.
- ellers var det flere andre interessant sesjoner, noen er omtalt i innleggene under (fra onsdag og torsdag), bl a Web2.0-tipsene til It's learning, og presentasjonene av ulike fag i NDLA var også gode. Jeg var på flere sesjoner om SmartBoard, er ennå ikke frelst - men ser at elektroniske tavler er meget gode presentasjonsverktøy. Jeg er bare litt redd for at ei slik tavle kan ta bort fokus fra mer elevaktiv læring.... Men som jeg har sagt før: vi må teste ut dette med interesserte lærere.
- et fenomen som har slått ut i full blomst på konferansen er Twitter (sjekk #Nkul). Det er utrolig mange som har twitra underveis og som på den måten kan gi en referat også fra de sesjonene en ikke kunne delta på sjøl. Noen har vært vanvittig produktive (f eks Guttorm Hveem).

Skal jeg så delta på neste års konferanse (5.-7.510)? Tja, jeg kommer i alle fall til å lese programmet nøye før jeg evt velger å melde meg på - hvis det ligger på årets nivå blir det nok ikke Trondheimstur i mai 2010, nei...

1 kommentar:

  1. Ang GeoGebra: jeg skriver at det passer for videregående skole, mens jeg ser at Moldeklevi sin blogg mener at alle matematikklærere på barne- og ungdomsskoler bør ta det i bruk ( http://moldeklev.wordpress.com/2009/05/14/nkul-fra-sofakroken/ )- det betyr vel at alle matte-lærere bør ta det i bruk, enten du er i grunnskolen eller videregående!

    SvarSlett