onsdag 25. februar 2009

Enkel bildebehandling

Jeg skal snart holde noen korte kurs for lærere om enkel bildebehandling. Bl a er det et storteam som har bedt meg vise enkel bildebehandling som hvordan gå ned i bildestørrelse, endre format, gjøre enkle justeringer og beskjæring.

Mange mener (tror?) de trenger Adobe Photoshop for å utføre bildebehandling, men det er det egentlig de færreste av oss som har behov for. Jeg kommer til å foreslå at de bruker PixResizer for kjapt å kunne gå ned i bildestørrelse eller endre format på mange bilder samtidig, og GIMP eller Paint.Net for sjølve bildebehandlinga. Jeg har lest at noen synes Paint.Net er enklere å bruke enn GIMP, sjøl har jeg ikke all verdens erfaring med noen av dem - jeg synes begge virker gode til enkel bildebehandling. Legg gjerne igjen kommentarer her hvis du har egne erfaringer med programmene.

Alle disse programmene er freeware, og enkle å bruke. Og det finnes selvfølgelig gode ressurser ute på nettet som hjelper deg enten du er nybegynner eller mer erfaren: sjekk f eks denne siden for hjelp med GIMP eller denne, eller denne siden for Paint.Net.

Enkelte ting må en kanskje ha Photoshop til? Sjekk hvordan du kan manipulere en kropp i videoen under. Neste gang jeg blir tatt bilde av trur jeg jeg må investere litt tid sammen med et bilderedigeringsprogram........

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar