
Den alltid oppegående Kirsti Slettevoll var til stede og har skrivi et utmerket blogginnlegg om dette som er vel verdt å lese. Hun greier selvfølgelig å se de store linjene og de positive sidene ved NDLA. Her kan du lese innlegget.
Denne bloggen skrives av Geir Dahlberg, utviklingsleder på Hønefoss vgs. Bloggen dreier seg mest om IKT og pedagogikk som er mine hovedarbeidsområder og noe av det jeg er mest opptatt av.
Kritikk er ikke nedrakking.
SvarSlettHvorfor alltid innta forsvarsposisjon?
NDLA er bra, men uferdig. Er det så galt å påpeke det?
PS: er anonym fordi NDLA-frelste er så ensidig nedlatende i sine svar til kritikk.
Skjønner ikke hvordan NDLA ble en motstander av så mange tradisjonelle lærere...? Ganske rart egentlig. Burde egentlig samarbeide.
Merkelig.
Bare si det: vi er sinker og bakstreverske. Ja, ja sann...
Slik konferansen framsto var kritikken som kom fram meget ensidig, slik det har blitt framstilt i referat i blogger og på Twitter - det bar også programmet helt klart preg av - derfor ordet "nedrakking". Noe helt annet er å si at en del i NDLA er bra, men at en del også fortsatt er uferdig. Da kunne en heller debattert hvorfor en del er uferdig; Hva er hensikten med det? Bør kanskje læremidlene være i endring hele tida? osv.
SvarSlettJeg ser heller ikke meg sjøl som "frelst" i det hele tatt, men synes det er meget positivt at vi får flere læremiddelaktører på det digitale markedet, og som fritt kan brukes av alle. Jeg ser også at en del av det som ligger i NDLA kan bedre og utnytte det digitale mediet enda bedre for å skape enda bedre læremidler. De må få lov til å forme dette over tid.
Du nevner også "tradisjonelle" lærere, hva ligger egentlig i det? Kanskje debatten om NDLA rett og slett har med læringssyn å gjøre? Uansett reagerer jeg på at Utdanningforbundet nesten går i kompaniskap med f eks forlagene, som jo helt klart er ute etter å selge sine egne produkter. Utdanningsforbundet bør representere breiere lag av lærere og ledere enn NDLA-motstandere.
Dette blir forøvrig første og siste gang jeg kommenterer et anonymt innlegg.